Trzeci dzień przesłuchań festiwalowych upłynął pod znakiem głębokiej duchowości, różnorodności brzmień i niezwykłego spotkania tradycji cerkiewnej z nowoczesnymi interpretacjami chóralnymi. Dziewięć zespołów z Polski, Litwy i Łotwy zaprezentowało szerokie spektrum repertuaru sakralnego, który poruszał zarówno serca słuchaczy, jak i oceniających jurorów.
Łódź, Wilno, Ryga – głosy tradycji
Dzień rozpoczął się występem Chóru Katedry św. Aleksandra Newskiego z Łodzi, który z niezwykłą starannością oddał ducha liturgii prawosławnej. W ich interpretacjach wybrzmiała zarówno dyscyplina wokalna, jak i autentyczna modlitewność. Tuż po nim zaprezentował się Chór Katedry Zaśnięcia Najświętszej Bogurodzicy z Wilna – ich śpiew, pełen delikatnych niuansów, był subtelnym połączeniem litewskiej tradycji wokalnej z kanonem muzyki cerkiewnej.
Silny akcent wschodni kontynuował Ryski Prawosławny Kameralny Chór „Błagowiest”, który oczarował publiczność precyzją harmonii i aksamitnym brzmieniem. Ich wykonanie było świadectwem wysokiej klasy artystycznej i głębokiego zrozumienia duchowego kontekstu utworów.
Wspólnota pokoleń i głos młodzieży
Wyjątkową energią wyróżnił się Chór „Mus Arietes” Parafii Wszystkich Świętych z Warszawy. Ich występ, oparty na klasycznym repertuarze z delikatnymi współczesnymi akcentami, był dowodem na to, że muzyka sakralna nie zna granic pokoleniowych.
Następnie scenę wypełniły młode głosy Chóru młodzieżowego Katedry św. Marii Magdaleny z Warszawy. Świeżość, czystość brzmienia i doskonała intonacja sprawiły, że ich występ zapisał się w pamięci jako jeden z najbardziej poruszających momentów dnia.
Głębia głosu i kobieca delikatność
Zespół z Fast – Chór Parafii Prawosławnej Podwyższenia Krzyża Pańskiego – zaprezentował pełne skupienia i powagi wykonania, przypominając o głęboko zakorzenionej tradycji śpiewu cerkiewnego w społecznościach lokalnych.
Niezwykle emocjonalny i skupiony na wyrazistości tekstu liturgicznego był występ Męskiego Zespołu Muzyki Cerkiewnej „Grabarka”. Brzmienie niskich głosów w przestrzeni sakralnej stworzyło niemal mistyczny klimat, który na długo pozostał z publicznością.
Z kolei Żeński Chór „Elpida” Prawosławnego Ordynariatu Wojska Polskiego po raz kolejny udowodnił, że kobiece chóry cerkiewne potrafią wzruszać subtelnością i siłą jednocześnie. Ich śpiew był hołdem dla duchowej dyscypliny i modlitewnej głębi.
Zakończenie z przytupem – Akademicki Chór Politechniki Gdańskiej
Dzień zakończył Akademicki Chór Politechniki Gdańskiej, który – mimo akademickiego charakteru – znakomicie odnalazł się w sakralnym repertuarze. W ich wykonaniu pojawiły się zarówno klasyczne utwory liturgiczne, jak i mniej znane kompozycje, które zostały przyjęte z wielkim entuzjazmem.
Trzeci dzień przesłuchań pokazał, jak niezwykle żywa i zróżnicowana jest tradycja muzyki cerkiewnej w Europie Środkowo-Wschodniej. Występy wzruszały, inspirowały i pozostawiły publiczność w duchowym uniesieniu, oczekującym kolejnych artystycznych spotkań.
Emilia Korolczuk
Stowarzyszenie Miłośnicy Muzyki Cerkiewnej
fot. Tomasz Grześ
Wydarzenie odbywa się z błogosławieństwa Jego Eminencji Wielce Błogosławionego SAWY Metropolity Warszawskiego i Całej Polski, pod Patronatem Honorowym Prezydenta RP Andrzeja Dudy.
Partner: Województwo Podlaskie
Partner wspierający: Nadleśnictwo Hajnówka, Lasy Państwowe
Sponsor: PKO Bank Polski
Dofinansowanie:
Patronat medialny:
TV Podlasie, TVK Hajnówka, TVP Białystok, TVP Kultura, Polskie Radio Białystok, Radio Jard, Radio Orthodoxia, Bielsk.eu, cerkiew.pl, Przegląd Prawosławny, Stowarzyszenie Wierni Tradycji Pokoleń.