Ponad 60 proc. uprawnionych złożyło wnioski o 500 plus dla niesamodzielnych. Od grudnia ZUS ma mniej czasu na wydanie decyzji

Ponad 26 tys. mieszkańców województwa podlaskiego może się ubiegać o uzupełnienie niskich rent czy emerytur lub otrzymać odrębne świadczenie, czyli tzw. 500 plus dla niesamodzielnych. Do końca października wnioski o wypłatę świadczenia złożyło już ponad 16 tys. osób.

Dodatek nazywany potocznie „500 plus dla niepełnosprawnych”, w rzeczywistości dotyczy jednak osób, które są niezdolne do samodzielnej egzystencji.

- Mamy na myśli takie osoby, które potrzebują pomocy opiekuna czy członka rodziny w zaspokojeniu podstawowych czynności życiowych - wyjaśnia Katarzyna Krupicka, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa podlaskiego.

- Z definicji wynika, że osoba niesamodzielna to taka, u której z powodu naruszenia sprawności organizmu konieczna jest stała albo długotrwała opieka i pomocy innych osób w zakresie odżywiania, przemieszczania się, pielęgnacji ciała, higieny osobistej oraz prowadzenia gospodarstwa domowego.- dodaje rzeczniczka.

 

Do oddziału ZUS w Białymstoku wpłynęło przez 3 miesiące ponad 16 tys. wniosków o dodatek. Urzędnicy rozpatrzyli 4,5 tys. wniosków i tyle wydali decyzji. W zdecydowanej większość to przyznanie prawa do świadczenia. W naszym regionie tylko 4,5 proc. wnioskujących otrzymało decyzje odmowne.


- Najczęstszą przyczyną odmów jest przekroczenie kryterium dochodowego tj. 1 600 zł, brak niezdolności do samodzielnej egzystencji, a w innych oddziałach w Polsce wnioskującym odmówiono również prawa do dodatku gdyż mieszkali za granicą, przebywali w więzieniu lub nie mieli ukończonych18 lat -
wylicza Krupicka.

Od grudnia wnioski będą rozpatrywane szybciej. Jeśli ktoś złożył dokumenty w październiku i listopadzie, wówczas urzędnicy mieli 60 dni na załatwienie sprawy licząc od wyjaśnienia ostatniej okoliczności niezbędnej do wydania decyzji , natomiast od grudnia ten okres skraca się do 30 dni.

Katarzyna Krupicka

regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa podlaskiego

KONTAKT

border video

   ul. Aleksego Zina 1, 17-200 Hajnówka

   tel. 85 682 21 80,  fax 85 674 37 46

   Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.  e-mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

                  KONTAKT DO REFERATÓW

  ADMINISTRATOR Emilia Rynkowska

        PUBLIKACJE na www.hajnowka.pl

        Klauzula RODO

        Deklaracja dostępności

 

 NA SKRÓTY

border video

  Godziny otwarcia:  poniedziałek - piątek 7.30-15.30

  Godziny przyjęć Burmistrza: poniedziałek 13.00-17.00

  Kasa UM czynna:  8:00-15.00, przerwa 10.30-11.30

  Możliwość płatności kartą płatniczą

  Rachunek bankowy do bezgotówkowej zapłaty opłaty skarbowej: 46 1020 1332 0000 1602 0276 4058

   Nr IBAN: PL 46 1020 1332 0000 1602 0276 4058

   NIP 543-00-10-446                  SWIFT: BPKOPLPW

   NIP Gminy Miejskiej Hajnówka NIP 603-00-06-341

border video

   herb UMHerb Miasta Hajnówka do pobrania

 

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.