Nowy wzór prawa jazdy

Dotychczas zmiana adresu wiązała się z koniecznością wymiany dokumentu prawa jazdy. Opłata za wydanie nowego egzemplarza wynosi obecnie 100 zł 50 gr (100 zł za wydanie prawa jazdy i 50 gr opłaty ewidencyjnej).

 

Projektowana zmiana rozporządzenia Ministra Infrastruktury w tym zakresie przewiduje, iż adres zamieszkania posiadacza nie będzie widniał w dokumencie prawa jazdy.

Dlaczego ministerstwo zdecydowało się na taką zmianę?

W dniu 14 grudnia 2017 r. Trybunał Konstytucyjny orzekł o niezgodności art. 18 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. w zakresie, w jakim przewiduje pobranie opłaty ewidencyjnej i opłaty za wydanie nowego dokumentu prawa jazdy z powodu konieczności zmiany zawartych w nim danych, wynikającej ze zmiany stanu faktycznego, spowodowanej działaniem organów władzy publicznej. Skutkiem tego orzeczenia jest brak obowiązku uiszczania opłaty, jeżeli zmiana adresu jest wynikiem działań samorządu np. zmiany nazwy ulicy. W takiej sytuacji płatę za wymianę dokumentu ponosi samorząd lub Skarb Państwa. Nadal pozostaje jednak obowiązek wymiany prawa jazdy w przypadku zmiany miejsca zamieszkania. Ministerstwo Infrastruktury uznało, iż z punktu widzenia obsługi administracyjnej wystarczający jest adres wskazany we wniosku o wydanie prawa jazdy. Dokument ten potwierdza uprawnienia do kierowania pojazdami. Z tych powodów nie ma konieczności wpisywania w nim adresu zamieszkania.

Kiedy musimy wymienić prawo jazdy?

Obecnie poza zmianą adresu zamieszkania dokument musimy wymienić, gdy zmieniliśmy imię lub nazwisko, ważność straciła kategoria prawa jazdy lub sam dokument.

Wniosek o wydanie nowego prawa jazdy można złożyć osobiście lub wysłać go pocztą. Możemy pobrać go ze strony: https://obywatel.gov.pl/documents/10181/0/wniosek_prawo+jazdy.pdf/836da4b6-bfe3-4d2a-b732-4120ab79ecca

Wypełnione pismo składamy w starostwie powiatu, w którym zamieszkujemy lub w urzędzie miasta, gdy jest to miasto na prawach powiatu. W przypadku Warszawy wniosek składamy w urzędzie dzielnicy.

Kierowcy dostaną nowe prawo jazdy na 15 lat

Od poniedziałku, 4 marca 2019, wszyscy kierowcy będą dostawać nowe prawo jazdy z terminem ważności do 15 lat.

W chwili wejścia w życia nowego wzoru dokumentu nie jest konieczna jego wymiana. Jednak ostatecznie nikogo ona nie ominie. Dokumenty, które były wydane do tej pory zachowują swoją ważność, jednak w latach 2028-2033 przeprowadzana będzie obowiązkowa wymiana uprawnień.

 

Emilia Rynkowska

za infor.pl

KONTAKT

border video

   ul. Aleksego Zina 1, 17-200 Hajnówka

   tel. 85 682 21 80,  fax 85 674 37 46

   Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.  e-mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

                  KONTAKT DO REFERATÓW

  ADMINISTRATOR Emilia Rynkowska

        PUBLIKACJE na www.hajnowka.pl

        Klauzula RODO

 

 NA SKRÓTY

border video

  Godziny otwarcia:  poniedziałek - piątek 7.30-15.30

  Godziny przyjęć Burmistrza: poniedziałek 13.00-17.00

  Kasa UM czynna:  8:00-15.00, przerwa 10.30-11.30

  Rachunek bankowy do bezgotówkowej zapłaty opłaty skarbowej: 46 1020 1332 0000 1602 0276 4058

   Nr IBAN: PL 46 1020 1332 0000 1602 0276 4058

   NIP 543-00-10-446                  SWIFT: BPKOPLPW

   NIP Gminy Miejskiej Hajnówka NIP 603-00-06-341

border video

   herb UMHerb Miasta Hajnówka do pobrania

 

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.