Dofinansowanie z PROW na drobne przetwórstwo Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa ogłosiła nabór na dofinansowanie drobnego przetwórstwa w ramach PROW 2014-2020. Wnioski można będzie składać w terminie od 21 listopada do 20 grudnia 2019 r.

Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa ogłosiła nabór na dofinansowanie drobnego przetwórstwa w ramach PROW 2014-2020. Wnioski można będzie składać w terminie od 21 listopada do 20 grudnia 2019 r. Naborem mogą zainteresować się rolnicy i domownicy zainteresowani Rolniczym Handlem Detalicznym.

Nabór wniosków zostanie przeprowadzony w terminie od 21 listopada do 20 grudnia 2019 r.

Warunki i tryb przyznawania pomocy, w tym szczegółowe informacje o prawach i obowiązkach beneficjentów, określa rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 5 października 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach poddziałania "Wsparcie inwestycji w przetwarzanie produktów rolnych, obrót nimi lub ich rozwój" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz. U. poz. 1581, z późn. zm.).

Treść przedmiotowych rozporządzeń dostępna jest na stronie internetowej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi www.minrol.gov.pl oraz Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (poniżej).

O pomoc może ubiegać się mogą rolnicy lub małżonkowie rolników:

  • wykonujący lub podejmujący wykonywanie działalności w zakresie przetwarzania i zbywania przetworzonych produktów rolnych w ramach rolniczego handlu detalicznego, wskazanych w załączniku nr 1, załączniku nr 2 w lp. 1–7, lp. 12 i 13, załączniku nr 3 w lp. 1–5 oraz załączniku nr 4 w lp. 1–4, lp. 6 i 7 do rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie maksymalnej ilości zbywanej w ramach rolniczego handlu detalicznego oraz zakresu i sposobu jej dokumentowania (Dz. U. poz. 2159);
  • podlegający ubezpieczeniu społecznemu rolników z mocy ustawy w pełnym zakresie;
  • nie podlegający wykluczeniu z ubiegania się o przyznanie pomocy;
  • zdolni do zrealizowania operacji i osiągnięcia jej celu w terminie określonym we wniosku;
  • posiadający numer identyfikacyjny nadany w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności.

Pomoc może być udzielona jeżeli zostały spełnione inne warunki określone w rozporządzeniu wykonawczym oraz wymagania określone przepisami prawa związanymi z realizacją operacji.
Pomoc jest udzielana w formie refundacji części poniesionych kosztów kwalifikowalnych operacji. Refundacji podlegają koszty inwestycji kwalifikującej się do wsparcia, poniesione przez beneficjenta, w wysokości do 50 % kosztów kwalifikowalnych.

Pomoc przyznaje się i wypłaca do wysokości limitu, który w okresie realizacji Programu 100 000 zł.

Minimalna wysokość pomocy przyznana na realizację jednej operacji wynosi 10 tys. zł .

Podmioty ubiegające się o przyznanie pomocy mają również możliwość skorzystania z zaliczek na realizację operacji. Warunkiem wypłaty zaliczki jest ustanowienie dodatkowego zabezpieczenia właściwego wydatkowania zaliczek w postaci jednej wybranej z pięciu dopuszczalnych form zabezpieczeń,  m.in. gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej, odpowiadającej 100% kwoty zaliczki.

O kolejności przysługiwania pomocy, decydować będzie suma uzyskanych punktów przyznanych na podstawie kryteriów wyboru operacji określonych w przepisach rozporządzenia wykonawczego. Kryteria wyboru premiować będą:

  • innowacyjność operacji (5 pkt),
  • wiek podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy, jeżeli będzie miał nie więcej niż 40 lat w dniu złożenia wniosku o przyznanie pomocy (3 pkt),
  • inwestycje związane z ochroną środowiska lub przeciwdziałaniem zmianom  klimatu (5 pkt),
  • uczestnictwo w unijnych lub krajowych systemach jakości (3 pkt);
  • jeżeli operacja dotyczy działalności w zakresie przetwarzania i zbywania przetworzonych produktów rolnych, w ramach rolniczego handlu detalicznego, wskazanych w załącznikach do rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 grudnia 2016 r. (5 pkt),
  • operacje realizowane na obszarach objętych bezrobociem (maksymalnie 4 pkt).

Prezes ARiMR, nie później niż w terminie 90 dni od dnia upływu terminu składania wniosków
o przyznanie pomocy, poda do publicznej wiadomości, na stronie internetowej administrowanej przez ARiMR, informację o kolejności przysługiwania pomocy w województwie mazowieckim i łącznie w pozostałych województwach.

Zakres wsparcia

Do kosztów operacji, które kwalifikują się do wsparcia, zalicza się m.in. koszty:

1) zakupu (wraz z instalacją)

a) maszyn lub urządzeń do:

  • magazynowania lub przygotowania produktów rolnych do przetwarzania,
  • przetwarzania produktów rolnych,
  • magazynowania produktów rolnych lub półproduktów oraz przygotowania ich do sprzedaży,
  • przetwarzania lub magazynowania produktów rolnych wyposażonych w instalacje związane z ochroną środowiska i przeciwdziałaniem zmianom klimatu,

b) aparatury pomiarowej, kontrolnej oraz sprzętu do sterowania procesem produkcji lub magazynowania,

c) oprogramowania służącego do zarządzania przedsiębiorstwem lub sterowania procesem produkcji, lub magazynowania;

d) wyposażenia niezbędnego do prowadzenia działalności w zakresie przetwarzania i zbywania przetworzonych produktów rolnych przez podmioty działające w ramach rolniczego handlu detalicznego;

2) budowy, rozbudowy, nadbudowy, przebudowy lub remontu połączonego z modernizacją:

a) budynków i budowli wykorzystywanych do produkcji, magazynowania, handlu hurtowego lub kontroli laboratoryjnej produktów rolnych (obiektów podstawowych),

b) budynków i budowli infrastruktury technicznej związanej z użytkowaniem obiektów podstawowych:

c) pomieszczeń higieniczno-sanitarnych,

d) pomieszczeń pomocniczych służących przygotowaniu posiłków i pomieszczeń gospodarczych w budynku służących do przechowywania produktów żywnościowych, w przypadku inwestycji realizowanej przez podmioty działające w ramach rolniczego handlu detalicznego.

"Koszty budowlane" będą kwalifikowane wyłącznie w zakresie niezbędnym do wdrożenia inwestycji polegającej na zakupie maszyn i urządzeń lub wyposażenia, natomiast zakup środków transportu i używanych maszyn, urządzeń lub sprzętu jest całkowicie wykluczony
z finansowania.

3) przygotowania dokumentacji technicznej operacji, w szczególności:

  • kosztorysów,
  • projektów technologicznych, architektonicznych lub budowlanych,
  • przygotowania biznesplanu,
  • sprawowania nadzoru urbanistycznego, architektonicznego, budowlanego w wysokości nieprzekraczającej 10 % pozostałych kosztów kwalifikowalnych.

Produkty rolne przetwarzane i zbywane w ramach rolniczego handlu detalicznego:

Lp.

Kategoria/produkt rolny

1

Produkty pochodzenia niezwierzęcego

2

Przetwory z owoców: soki owocowe, dżemy, owoce suszone, inne

3

Przetwory z warzyw: kiszonki warzywne, marynaty warzywne, soki warzywne, inne

4

Przetwory z owoców i warzyw, w tym soki

5

Przetwory z warzyw i grzybów

6

Przetwory z orzechów

7

Przetwory zbożowe: mąki, kasze, płatki, otręby, inne

8

Koncentraty spożywcze: koncentraty warzywne, syropy owocowe, inne

9

Oleje

10

Mleko surowe albo mleko surowe i siara

11

Surowa śmietana

12

Jaja od drobiu

13

Jaja od ptaków bezgrzebieniowych

14

Produkty pszczele nieprzetworzone, w tym miód, pyłek pszczeli, pierzga, mleczko pszczele

15

Świeże mięso wołowe, wieprzowe, baranie, kozie, końskie, lub produkowane z tego mięsa surowe wyroby mięsne lub mięso mielone

16

Świeże mięso drobiowe lub zajęczaków, lub produkowane z tego mięsa surowe wyroby mięsne lub mięso mielone

17

Świeże mięso zwierząt dzikich utrzymywanych w warunkach fermowych lub produkowane z tego mięsa surowe wyroby mięsne lub mięso mielone

18

Produkty mięsne

19

Produkty mleczne lub produkty na bazie siary łącznie

20

Produkty jajeczne

Warunki i tryb składania wniosku o przyznanie pomocy zostały opisane w Ogłoszeniu Prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa o naborze wniosków - otwórz.

Szczegółowe informacje na temat poddziałania "Wsparcie inwestycji w przetwarzanie produktów rolnych, obrót nimi lub ich rozwój" PROW 2014-2020 udzielane są w Departamencie Oceny Projektów Inwestycyjnych w Centrali ARiMR (22) 318-47-70  i pod numerem bezpłatnej infolinii 800 38 00 84.

Dokumenty aplikacyjne - otwórz

Najczęściej zadawane pytania - otwórz

Poradnik dla podmiotów ubiegających się o przyznanie pomocy w ramach poddziałania 4.2 "Wsparcie inwestycji w przetwarzanie produktów rolnych, obrót nimi lub ich rozwój" Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 - format.pdf - otwórz

Udzielanie pomocy w ramach poddziałania 4.2 „Wsparcie inwestycji w przetwarzanie produktów rolnych, obrót nimi lub ich rozwój” PROW 2014-2020 - Rolniczy Handel Detaliczny (RHD) - otwórz

Kolejność przysługiwania Pomocy dla Wnioskodawców PROW 2014 - 2020 - "Wsparcie inwestycji w przetwarzanie produktów rolnych, obrót nimi lub ich rozwój"- 31 stycznia -1 marca 2019 r - otwórz

Uwaga! Korzystniejsze warunki w zakresie wywiązywania się ze zobowiązań umownych dla Beneficjentów poddziałania 4.2 „Wsparcie inwestycji w przetwarzanie produktów rolnych, obrót nimi lub ich rozwój” objętego PROW 2014-2020

W dniu 18 lipca 2019 r., weszło w życie rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 19 czerwca 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji w przetwarzanie produktów rolnych, obrót nimi lub ich rozwój" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz.U. z 2019 r. poz. 1235).

Nowelizacja umożliwia dokonanie zmian w umowach o przyznanie pomocy zawartych przed jej wejściem w życie w zakresie wypełniania niżej wskazanych zobowiązań umownych.

  1. W przypadku operacji obejmujących wyłącznie inwestycję polegającą na nabyciu rzeczy będącej przedmiotem leasingu, można wystąpić do ARiMR z wnioskiem o zmianę umowy poprzez skrócenie, do dnia wypłaty płatności końcowej, zobowiązań w zakresie przechowywania dokumentów związanych z przyznaną pomocą oraz obowiązku informowania ARiMR o okolicznościach mogących mieć wpływ na wykonanie umowy.
    W umowach o przyznanie pomocy zawartych przed 18 lipca br. okres ww. zobowiązań wynosił 5 lat od daty płatności końcowej.
  2. Jeżeli Beneficjent we wniosku o przyznanie pomocy deklarował, że w okresie 5 lat będzie nabywał produkty rolne na podstawie co najmniej 3-letnich umów zawartych z producentami rolnymi i in. na poziomie przekraczającym 75% całkowitej ilości nabywanych, przetwarzanych lub przechowywanych produktów rolnych, w wyniku czego uzyskał 5 punktów za spełnianie kryteriów wyboru operacji oraz podjął takie zobowiązanie w umowie o przyznaniu pomocy, może wnioskować o zwolnienie z tego obowiązku, pod warunkiem, że zmiana ta nie spowoduje obniżenia liczby punktów wymaganych do przyznania pomocy w ramach danego naboru wniosków.
  3. Jeżeli Beneficjent we wniosku o przyznanie pomocy deklarował, że w okresie 5 lat po zakończeniu realizacji operacji będzie przetwarzał lub wprowadzał do obrotu produkty rolne pochodzące bezpośrednio od producentów wytwarzających produkty ekologiczne, nabywane na podstawie co najmniej 3-letnich umów zawieranych z producentami rolnymi w wysokości co najmniej 10% całkowitej ilości produktów niezbędnych do produkcji, w wyniku czego uzyskał 5 punktów za spełnianie kryteriów wyboru operacji oraz podjął takie zobowiązanie w umowie o przyznaniu pomocy, może wnioskować o zwolnienie z tego obowiązku, pod warunkiem, że zmiana ta nie spowoduje obniżenia liczby punktów wymaganych do przyznania pomocy w ramach danego naboru wniosków.

Ważne! Beneficjenci, którzy zdecydowali się na realizację zobowiązań określonych w umowie, o których mowa w punkcie 2 i 3, a w okresie trwałości operacji napotkają na problemy z ich dotrzymaniem, nie będą, jak dotychczas, zobligowani do zwrotu 10% wypłaconej kwoty pomocy oddzielnie dla każdego z kryteriów za każdy rok ich niespełniania, lecz zwrot dotyczyć będzie części kwoty pomocy wyliczonej proporcjonalnie do okresu, w którym nie spełniono wymagań w tym zakresie.
Wprowadzenie łagodniejszych sankcji oznacza w praktyce, że jeżeli Beneficjent ma trudności w wywiązywaniu się ze zobowiązań umownych np. w okresie pół roku w ciągu 5 letniego okresu trwałości operacji, to kwota do zwrotu nie będzie stanowić 10% kwoty pomocy, a będzie wynikiem proporcji okresu pół roku do 5 lat.

W celu dokonania zmian w umowie należy złożyć we właściwym Oddziale Regionalnym ARiMR lub w Departamencie Oceny Projektów Inwestycyjnych ARiMR wniosek o aneks, którego wzór został zamieszczony tutaj - otwórz

Formularz wniosku o aneks należy wypełnić w zakresie danych Beneficjenta oraz wskazać, o jakie zmiany wynikające z ww. nowelizacji rozporządzenia Beneficjent wnioskuje.

KONTAKT

border video

   ul. Aleksego Zina 1, 17-200 Hajnówka

   tel. 85 682 21 80,  fax 85 674 37 46

   Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.  e-mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

                  KONTAKT DO REFERATÓW

  ADMINISTRATOR Emilia Rynkowska

        PUBLIKACJE na www.hajnowka.pl

        Klauzula RODO

 

 NA SKRÓTY

border video

  Godziny otwarcia:  poniedziałek - piątek 7.30-15.30

  Godziny przyjęć Burmistrza: poniedziałek 13.00-17.00

  Kasa UM czynna:  8:00-15.00, przerwa 10.30-11.30

  Rachunek bankowy do bezgotówkowej zapłaty opłaty skarbowej: 46 1020 1332 0000 1602 0276 4058

   Nr IBAN: PL 46 1020 1332 0000 1602 0276 4058

   NIP 543-00-10-446                  SWIFT: BPKOPLPW

   NIP Gminy Miejskiej Hajnówka NIP 603-00-06-341

border video

   herb UMHerb Miasta Hajnówka do pobrania

 

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.